Sweet candies

Un récent rapport de l’OMS s’inquiète de la recrudescence des publicités pour les aliments gras à destination des enfants. Les professionnels du marketing s’adaptent à la réglementation en vigueur et la contournent en s’appuyant de plus en plus sur les advergames et les réseaux sociaux.

The report says: « Overall these data suggest that despite full implementation of the regulation, children in the UK appear to be exposed to just as much food advertising as before full regulation. » Increasingly, food companies are also targeting children through computer games, mobile phones and social networks such as Facebook (lisez l’article entier de The Guardian ici).

En Angleterre, par exemple, les investissements des « Food Companies » en publicité sur Internet ont dépassé ceux de la traditionnelle TV. L’étude cible aussi les advergames qui sont de plus en plus appréciés des fabricants : « Most major food companies have developed game-playing and fantasy video sites for young children, » says the report. A Chewits site, for example, has an animated dinosaur seeking out sweets. Leaf International, which owns Chewit’s, has said other parts of the website contain information on how the sweets should be consumed responsibly. Certains appellent donc à une harmonisation européenne en matière de réglementation des publicités pour les produits trop sucrés ou trop gras.

Mais comme le dit à la fin de l’article un porte-parole : « Coca-Cola takes seriously its commitment to market responsibly across the globe, across all advertising media, and across all of our beverages. Our worldwide responsible marketing policy states that we do not target any of our marketing messages on TV, radio, internet, mobile phone and product placement mediums where children under 12 make up more than 35% of the audience ». Un discours au goût sucré mais des actions extrêmement dures à vérifier.

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